SAĞLIK PERSONELİNE MOBİNG UYGULAMA YÖNTEMİ: SABİM VE HASTA HAKLARI BİRİMİ
Türkiye’nin kültür, sanat, ticaret, tarih başkenti İstanbul’un en güzide ilçelerinden biri olan Şişli’deki köklü tarihi bir hastaneye, ilk iki acil tıp uzmanından biri olarak atandım. Hastanede herkese gülümsüyorum. İnsanlarla sohbet ediyor, hal hatır soruyorum. Acilde çalışmaktan, Acil Tıp Uzmanı olmaktan mutluyum (mutluydum!).
Yeşil Alan polikliniğinde hasta bakıyorum. On günlük baş ağrısı, muayene, reçete, yüzümde gülümseme ‘geçmiş olsun!’ dilekleri ve sıradaki hasta… Kas zorlanması, muayene, reçete, yüzümde gülümseme ‘geçmiş olsun!’ dilekleri ve sıradaki hasta… İki gündür boğaz ağrısı, muayene, reçete, yüzümde gülümseme ‘geçmiş olsun!’ dilekleri ve sıradaki hasta… Triyaj önündeki kuyruk uzadıkça uzuyor ve bir türlü bitmiyor ama benim yüzümde gülümseme de hiç eksik olmuyor.
Sıradaki hasta, tırnağındaki bir aylık mantarı olan 30 yaşlarındaki erkek. Yüzümde gülümseme ‘Bey efendi, mantar için aile hekimine ya da cildiye polikliniğine gideceksiniz. Bu acil durum değil.’ ‘Cildiyeden randevu alamıyorum, aile hekimim uzak. Gelmişken iki ilaç yaz.’ Yüzümde aynı gülümseme ‘Tekrar söylüyorum, bu acil bir durum değil. Lütfen cildiyeye gidiniz.’ İşi görülmeyen abimiz: ‘NE SIRITIYORSUN LANNNN!’ Ben yüzümde aynı gülümseme ‘Sırıtmıyorum bey efendi, hastalarıma gülümsüyorum.’ Amacına ulaşamayan abimizin sesi daha çok yükselerek ‘DALGA GEÇİYORSUN, HEMDE SIRITIYORSUN. ALLAH BELANI VERSİN. CİLDİYE GİTMEYİ BEN BİLMİYORMUYUM! ALTI ÜSTÜ İKİ TANE İLAÇ YAZACAKSIN. NE KADAR UKELASIN’ diyerek bağırıyor.
Kapıya çıktım. Bu agresif abiyi, güzide halkıma şikâyet edeceğim. Bende Bakanımız gibi safiyane bir şekilde zannediyorum ki, halkım onu ayıplar, agresif abimiz utanır, benden özür diler ve ben aynı şevk ve heyecan ile çalışmaya devam ederim. ‘Arkadaşlar! Her hastama iyi davranıyorum ve gülümsüyorum. Bu abinin istediği gibi, kaba davranıp, surat mı asayım, yoksa nazik davranıp, gülümseyeyim mi!’ Maalesef, hiçte umduğum bibi olmuyor. O güzide halkım, agresif abiye bir şey demiyor, ayıplamıyor, küçümser bir bakış bile atmıyor. Sadece ‘Hadi kardeşim, işimiz var, daha bekleyecek miyiz!’ diye homurdanıyor. Ben resmen morarmış halde tekrar triyaj odasına giriyorum ve fark ediyorum ki yüzümdeki gülümseme silinmiş.
Bir süre sonda Hasta Hakları Komisyon toplantısına davet ediliyorum. Bir asistanımız şikâyet edilmiş. Şikâyet nedeni ‘Hastalara hiç gülümsemiyor. Sürekli suratı asık’ Evet, doğru! Bu saçma sapan şikâyet için Hasta Hakları Komisyon toplantısına çağrılıyorum.
Tecrübe hayatta yediğimiz kazıkların bileşkesidir. Bundan sonra işe başlayınca yüzüme bir MİMİKSİZ maske konduruyorum. Ne gülümseme, ne surat asma, ne acıma, ne sevinç, ne acı, ne mutluluk… Donuk, mimiksiz bir surat ile çalışmaya başlıyorum. Dışarda, doktor odasında her türlü mimik gösteren bir surat, çalışma alanlarında ve hastane koridorlarında mimiksiz bir surat! Bu maskeyi takmaya başladıktan sonra çok rahat ettim.
Bir Genel Cerrahi arkadaşımı hastası SABİM’e şikâyet etmiş. Vücudundaki yağ bezlerini alan doktoru, tanıya ‘Bening Yumuşak Doku Tümörü’ olarak yazmış. Hastanın psikolojisi bozulmuş. Şikâyeti olan SABİM, hastaya ‘Tüm modern ülkelerde olduğu gibi, bizim ülkemizde de uluslararası kodlama sistemi olan ICD KODU ile tanı yazılır. Bu ICD kodunda da yağ bezi diye bir teşhis ya da kod yoktur. Yağ bezinin tıbbi ve uluslararası ICD kodundaki karşılığı –Bening Yumuşak Doku Tümörü- olarak geçer’ diyememiş. Hemen ‘savunma isteme’ kolay yolunu seçmiş.
Rahmetli meslektaşım, Dr. Melike Erdem, bir SABİM şikâyeti sonrası intihar etti. Çünkü onuruna yediremedi, bu MOBİNG davranışını. Sadece o değil, her gün binlerce sağlıkçı, mesnetsiz SABİM ya da Hasta Hakları Birimi şikâyetleri için savunma vermekte ve bu MOBİNG nedeni ile psikolojik travma yaşamaktadır.
Mobing: İş yerinde, psikolojik şiddet, kuşatma, saldırma, rahatsız etme veya sıkıntı verme anlamına gelmektedir.
Mobing uygulamak bir suçtur. SABİM ve Hasta Hakları Birimleri Sağlık Personeline bu mesnetsiz şikâyetler nedeni ile savuma alarak mobing uygulamakta ve suç işlemektedir.
Pandemi döneminde özveri ile çalışan, canının hiçe sayan, ailesini ve hatta kendi öz bakımını bile ihmal eden Sağlık Personeline, mesnetsiz şikâyetler nedeni ile savunma göndermek gayri ahlaki bir tutumdur.
Çözüm mü? Çözüm çok basit;
SABİM VE HASTA HAKLARI BİRİMLERİ KAPATILMALI VE BU MOBİNG SON BULMALIDIR.
Hasta ve hasta yakının bir şikâyeti var ise hukuki yönden hakkını aramalıdır. Tarafsız ve bağımsız olduğuna, olacağına inandığımız Türk Hukuk sistemi, uyuşmazlığı çözmelidir.
Bu makale 12.10.2020 16:26:08 tarihinde eklenmiş ve toplam
kere okunmuştur.
2025© Bu sitenin tüm hakları saklıdır.