Uyku Tavsiyeleri

SAĞLIĞINIZ İÇİN

Uyku Tavsiyeleri

Dr. Öğr. Üyesi Uslu, biyolojik saat ile sosyal saat arasındaki uyumsuzluğun neden olduğu 'sosyal jet-lag' sürecini doğru yönetmek için tavsiyelerde bulundu




Eskişehir Osmangazi Üniversitesi (ESOGÜ) Sağlık Bilimleri Fakültesi Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Ana Bilim Dalında görevli Dr. Öğr. Üyesi Esra Uslu, yaptığı yazılı açıklamada, günlük yaşamın güneş saati, biyolojik saat, sosyal saat tarafından kontrol edildiğini bildirdi.

Güneş saatinin, dünyanın kendi ekseni ve güneşin etrafında dönerek oluştuğunu aktaran Uslu, sosyal saatin sosyal yükümlülüklerle meydana geldiğini, biyolojik saatin de 24 saat süresince bedenin tüm biyolojik süreçlerini kontrol ettiğini vurguladı.

Kişinin sosyal saatinin isteklerini ya da gerekliliklerini yerine getirmek için biyolojik saatinin isteklerini yok sayması ya da saymak zorunda kalmasına "sosyal jet-lag" denildiğini aktaran Uslu, şöyle devam etti:

"Yapılan araştırmalara göre sosyal jet-lag kişide bedensel, ruhsal, davranışsal ve bilişsel pek çok soruna yol açıyor. Sosyal jet-lag, metabolik ve kardiyovaskiler sorunların ortaya çıkışında, obezite ve diyabetle ilişkilidir. Depresif semptomlar, özellikle uyku kalitesinde bozulma, anksiyete, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu ve şiddetli regl belirtilerine neden olabileceği yapılan araştırmalarda ifade edilmiştir. Kişilerde sigara, alkol ve kafein tüketiminde artışa neden olmaktadır. Bununla birlikte fiziksel aktivitede azalma, fiziksel saldırganlıkta artış ortaya çıkabilecek diğer sorunlardır. Öğrenme ve kavramaya yönelik sorunlar da görülebilmektedir. Hafızayı, mantıksal akıl yürütme becerilerinin ve kişinin akademik performansını olumsuz yönde etkilemektedir."

"Stres uykunun düşmanıdır"

Uslu, sosyal jet-lagın yaşam kalitesini olumsuz etkilememesi için bazı önlemler alınabileceğini belirterek, şu önerilerde bulundu:

"Uyku zamanlamanızı düzenleyin. Mümkün olduğunca aynı saatte uyumaya ve aynı saatte uyanmaya çalışın. Buna hafta sonları da dahildir. Bedeniniz bu ritme alıştığında çalar saate dahi ihtiyaç duymazsınız. Çünkü biyolojik saat bu görevi üstlenecektir. Uyuduğunuz fiziksel çevreyi düzenleyin. Gürültü ve ışığı minimalize etmeye çalışın. Çünkü melatonin dediğimiz hormon nazlı bir hormondur ve pek çok şeyden olumsuz etkilenir. Yatarken televizyon izleme, bilgisayar kullanma, internette vakit geçirme, elektronik cihazlarla oyun oynama, cep telefonu kullanma ve müzik dinleme gibi durumlar sosyal jet-lag gelişmesi açısından risk faktörüdür. Şartlarınızı olabildiğince uyku için uygun ve stabil hale getirmeye çalışın. Kafein, nikotin ve alkol tüketimini minimalize edin ve kullandığınız zaman dilimlerine dikkat edin. Stres uykunun düşmanıdır. Stresi yönetmek konusunda güçlük yaşıyorsanız destek almaktan çekinmeyin."




Bu haber 7.10.2020 12:31:41 tarihinde eklenmiştir.


Haber Kaynağı : AA


İlgili Etiketler

sosyaljet-lag
stres
uykudüzeni

Okuyucu Yorumları

Haber Gezintisi

  • SPSG Derneği’nden Anlamlı Kampanya

  • Katı Atık Ekiplerinin Kovid-19 Sürecinde Yoğun Mesaisi

  • ÖSYM, 12 Bin Sözleşmeli Sağlık Personeli Alımı İçin Tercih Sürecini Başlattı

  • Kovid-19 Salgını Gıda Tüketim Alışkanlıklarını Değiştiriyor

  • Moderna:Kovid-19 Aşısının ABD ve Avrupa’da Acil Kullanımı İçin Başvuracağız

  • Çöl Tozunun Koronavirüs Taşıma İhtimali Yok

  • Hamileyken Kovid-19'a Yakalanan Annenin Bebeği Antikorlarla Dünyaya Geldi

  • 15 Gün Hiç Kıpırdamadan Yattım

  • Kovid-19'lu Obez Kişilerin Ölüm Riski Yüksek

  • Sağlık Bakanlığının Kovid-19 Tedavisinde Doğru İlaç Kullanımına Yönelik Broşürleri Tüm İllere Gönderildi

  • Koronavirüs Salgınında Dünyada son 24 saat

  • Türkiye'nin Koronavirüsle Mücadelesinde Son 24 Saatte Yaşananlar

  • Koronavirüs Kaygısından Kurtulma Yöntemleri

  • Aytolan Yıldırım İle Hemşirelik Üzerine Söyleşi

  • Zatürre Her Yıl Binlerce Çocuğu Hayattan Koparıyor

  • SMA Bilim Kurulundan Gen Tedavisi Uygulaması Şu An İçin Uygun Değil

  • Aşı Uygulamasına Katılan Gönüllüler Her Aşamada Sıkı Takipte

  • Koronavirüs Salgınında Dünyada son 24 saat

Benzer Haberler